"Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards." - Soren Kierkegaard

8 Mars

Har slappat hela dagen. Slappat pa den nivan att jag har behovt rora pa mig endast nar en kroppsdel har somnat. Last och sovit och forsokt hitta mig sjalv sa som man bor gora i Indien. Tankte ge lite tips pa bra indisk litteratur: Forutm uppenbara geniet Salman Rushdie, mycket lasvarda ar Ruskin Bond och Amitav Ghosh.

Imorse lyckades jag anda utratta en del. Tog en promenad runt kvarteret, for att se om jag hittar till mitt jobb, dit jag maste hitta imogon. Det gick bra. Hittade ocksa en liten gronsakshandel dar jag fullt upptagen av att kopa tomater, lok och potatis inte ser den annalkande faran - Holifirare! (Idag firas Holi, en hogtid for att visa att varen har kommit, ungefar som var Valborg. Den ar inte sa stor i sodra Indien, firas mest i de norra staterna, och eftersom Geeta ar i Mumbai for tillfallet och jag har ledigt fran Kathalaya hade jag mest sett idag som en vanlig dag da jag skulle traska runt lite for mig sjalv. Men hur firar man da? Man kastar farg och vatten pa varandra.) Upp bakom ingefaran syns plotsligt en valdigt glad, valdigt tanig och valdigt fargglad kille som skriker "Madam!! HAPPY HOLI!!" och slash slash slungar tva navar lila fargpuder i mitt ansikte. Jag tycker det har ar sa fint med Indien: Man behover aldrig vara ensam. Varken pa bussen eller pa nagon hogtid.

Igar kom jag och Geeta hem fran var miniweekend i Coorg. Tillsammans med tyskarna Martin och Dirk spenderade vi 3 dagar pa ett kaffeplantage dar, Alath-Cad. Skulle ni raka hitta er sjalva i sodra Indien ar ett besok till Alath-Cad ett maste! Helt underbart. Mitt i djungeln bor familjen som ager the Alath-Cad estate pa 65 acres. De odlar kaffe och peppar och kokosnotter och betelnuts och mango och jackfruit och papaya och sa vidare. Det fanns knappt er, inget internet, inga vagar, bilar eller avgaser. Vi gjorde inget annat an att totalslappa. Laste, tog prommisar, pratade, at mat, drack massa kaffe, lyssnade pa faglar... Geeta vet en mycket om allt som vaxer och lever i djungeln sa hon berattade nagot om allt vi sag. Mannen pa plantaget kom upp till oss en kvall och berattade om de stora problemen de har med elefanthordar som mosar odlingarna och avslutade med att saga

"But at least the elephants have some manners, they walk in a row in the same paths as we use. You should see the bisons! Hoho! They waqlk six beside each other! Like a plough!"

Det var utan tvekan en av de vackraste platser jag har sett, och mitt resesallskap var mycket trevligt - 3 storytellers! Bra kvallar.

Idag har jag suttit sa mycket att varje gang jag reser mig maste jag vanta i 2 min sa att jag hinner fa upp lite blod till huvudet. Forutom en elandig visdomstand som pockar pa uppmarksamhet ungefar en gang i manaden, kan jag verkligen saga som min mamma brukar gora nar hon semestrar "Nej minsann, det har gor inte ont nagonstans!".





P.S
En fantastiskt fin bonus var att de visade "Back to the future, Part II" pa TV igar! Jag och Geeta klistrade oss tarskrattande framfor tv:en, filmen utspelar sig till stor del i framtiden - 2015. Alla ungdomar har jeansen utochin, automatiska skosnoren och flygande skateboards.
D.S

Kommentarer
Postat av: a

åh, låter fabu! <3

2012-03-12 @ 14:47:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0