Somebody... Stop me! - Jim Carrey i The Mask

Idag ar det sondag och vi ar pa kontoret igen. Finns alltid nagot att gora. Till skillnad fran mina regelbundna "Asch, den har laxan/provet/grejen kan jag alltid gora pa sondag" sa far vi faktiskt lite gjort har, aven pa en sondag! Men vi fyller ut dagen med ganska manga chai-pauser ocksa...
Igar akte vi ut langt utanfor Bangalore till skolan Edify. Geeta skulle halla ett foredrag for rektorer dar. Foredraget gick bra och efterat fick vi chai och en rundvisning pa deras campus. Huuuuuge. 14 acres och bandy-rink, basketplan, mega-kok, 2 aulor, gronsaksland, och jagvetintevad. An sa lange hade den nystartade skolan bara 37 elever men satsade pa att fa upp emot 600. Det har har de slagit upp i princip mitt ute pa vyschan, utanfor skolans murar stracker sig djungel och palmer. Det var en valdigt fridfull plats, betydligt renare luft an innerstan och lite svalare.
Dessa "komplex" ar ganska vanliga i Indien. Skolan ar inte riktigt ett komplex som sa, men det paminde lite om the villa-communtities som byggs har och var i vildmarken. Overallt hanger reklam om "You can also afford a piece of heaven. Buy a flat in DreamCity" eller "Only for the very elite, Paradise Community", vilket syftar pa de villaparker som slas upp utanfor staderna. The communities ar oftast 4-5 hoghus, eller ett hundratal villor, omringade av en hog mur. Innanfor murar har de allt de behover: mataffarer, klubbar, idrottsplaner etc. Sa att man aldrig ska behova lamna omradet. Forsoker man ga in dar blir man stoppad av polis och sakerhetsvakter vid grinden och behover ringa upp och konfirmera med nagon insider for att fa intrade. Jag tycker att det ar valdigt fascinerande. Som att alltid leva all-inclusive liksom. Det ar sa langt ifran det Indien jag har sett att det kanns konstigt att tanka att det ar i samma land. Kanske ar det det som ar tanken, men vad vet jag om vilka som fyttar in dar.
-
Imorn borjar jag jobba pa ett sommarlager pa skolan Aurobindo. Jag ska beratta sagor for barn i tre timmar, kan knappt tanka mig ett battre jobb! Ar lite nervos bara. Fick radet "Ta bara pa dig nagra indiska klader sa kommer de sitta och stirra i alla fall, och da har du chansen att fa deras uppmarksamhet till din saga!". Kanske blir en saree da... ska hamta mina sarees fran skraddaren idag och sen vantar en lang lektion med Geeta om hur man knyter dem. Kanske blir jag och sarees basta vanner, det vore nat det.
Juste! Idag borjar ocksa Dosa-festivalen. Som jag maste se. I atta dagar kan man aka och prova 100 varianter av Dosa. Knappt hort nagot sa roligt. Det ar som om vi skulle ha kokt potatisfestival i Sverige.
Men det finns sakert.

Kommentarer
Postat av: Anjis

Åh hälsa barnen från mig!! Dra en rövarhistoria xD hehe. PUSS!!

2012-04-01 @ 19:11:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0