Ingen skola idag heller







Här går man inte alltid till skolan, så efter Södra känner jag mig ändå som hemma i min klass. Först stannade jag hemma en dag för att min syster fyllde år (efter hennes önskan) sen gick vi inte till skolan en dag för att hon var sjuk och jag kan inte ta mig till skolan utan hennes moppe och idag har det regnat i minst 6 timmar så när vi vaknade imorse bodde vi plötsligt i Venedig. Tyvärr äger vi ingen båt så det blev ingen skola idag heller. Jag tycker i och för sig att det ganska mysigt att sitta inne hela släkten och dricka chai och diskutera hur vi nu ska torka tvätten eller korsa gatan.

De dagar jag faktiskt har varit i skolan har varit mycket kul. Alla lärare är väldigt seriösa och alla elever är väldigt väldigt oseriösa. Om man inte har gjort läxan så måste man gå och ställa sig längst bak i klassrummet med ryggen mot väggen och skämmas. Står alltid minst 5 pers där. Sitar är också intressant, det är känns som en annorlunda formad gitarr typ. På historielektionen har vi läst om elaka Européer i Amerika och jag fick be om ursäkt för vårt uppträdande på 1700-talet. Jag har inte fått min skoluniform än så än så länge sticker jag ut lite extra, speciellt varje morgon då hela skolan samlas på innergården och sjunger nationalsången och ber, då är jag en liten prick bland 7000 rosa uniformer. I min klass går det 45 st så det kommer ta ett tag att lära sig alla namn. Alla lärare tilltalar man Mam och Sir och man ställer sig alltid upp om man har något att säga.

En dag vi inte är i skolan brukar börja med att jag och mina föräldrar dricker chai och äter småkakor. Sen brukar jag gå ner och hänga lite med farmor och farbröder och kusiner och fruar osv, i lägenheten under och bli bjuden på lite mer chai och lite fler kakor. Efter det brukar jag yoga lite med mamma och vid tolv har mina systrar vaknat så då brukar vi spela vänd-tia eller så läser jag eller så går vi över till någon granne. Vid 5 kan man gå ut igen, så då brukar vi åka moppe till marknaden och köpa grönsaker eller shampo eller mjöl eller tandborstar eller andra lösviktsvaror. Åka moppe är det absolut bästa, det är vänstertrafik här, men de kör lika ofta på höger sida så det är ett äventyr på gatorna må jag lova. Häst och vagn samsas med kossor som samsas med nya sportbilar och Bulletmotorcyklar.












Kommentarer
Postat av: Edenbert

Magdis! Vad ni har det annrlunda där i Indien :) men väldigt coolt att du är där!! Puss

2011-08-13 @ 20:11:00
Postat av: Ida

Magdis gud så smal du har blivit! Du måste äta odenkligt där nere i Indien! Puss

2011-08-14 @ 22:26:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0