Hemma på min gata i stan




Idag har jag ätit hela dagen. En sommarfavorit här i Indien är grillade majskolvar med salt och citron. De grillas längs gatan, rätt på kol, och är himmelskt goda! Efter det åt jag och min kusin massor av Golgappa, som är som en tunn, frasig, ihålig liten kula, fylld med jagvetintevad men det är väldigt gott. Sött, salt, surt och starkt på samma gång. Också en favorit här. Jag lagade pannkakor imorse och till lunch åt jag hemmafriterade mackor. Och jag åt kyckling för första gången i Indien igår - mums! Två grannar kom och anslöt också till middagen då, de ville inte missa familjen Chopras kyckling! Hejåhå.

Jag och några släktingar som bor under oss åkte till ett Sikhtempel idag och pussade heliga skrifter och satt på golvet och bad och åt mat från templet, med några tusen andra människor från Amritsar. Sikhtempel är väldigt vackra, nästan alltid vita, av marmor, och lugna även om de är fullkomligt proppfulla med folk. Några av dem har precis som Golden Temple, en stor pool runt sig, där det bor fullt med fiskar. Guldfiskar lika långa som en arm.


Skolan den här veckan har varit bra. Fruktansvärt varmt, men efter ett tag vänjer man sig vid att gå runt och svettas. Alla mina klasskompisar har långärmade skoluniformer, eftersom de för allt i världen inte vill bli solbrända, men det är ju precis vad jag vill så jag kan bekvämt gå runt i korta ärmar i alla fall. Jag kommer ha en schysst bonnbränna när jag kommer hem vill jag lova.











Kommentarer
Postat av: Hans Melange

Hälsa alla sik-tempel. Dingeliding

2011-08-31 @ 02:33:42
Postat av: Måns

kul att läsa lite om hur du har det! hoppas allt fortsätter så bra som det gör.. och var duktig med sitaren ;)

2011-08-31 @ 14:34:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0