Hej här kommer en jätterolig update




  • Jag har inte gjort något alls idag. Broderat i 5 timmar. Pratat med farmor på engelska om en sak och hon pratade med mig på hindi om något annat samtidigt. Borstat håret. Ätit fruktsallad.
    Wiie! Fruktsallad här görs med äpplen, päron, bananer, guava, granatäpplen, citron, salt, peppar och ibland chillipulver. Väldigt gott. Precis samma sak med juice. På stan får man färskpressad juice (färskpressad som i att man står och ser på när den görs) från alla fruktstånd, alltid med salt och peppar i. Annorlunda men väldigt gott. Ett extra plus är att två glas kostar 50 rupees max, ungefär 7 kr.
  • Imorn fyller Krsna år. Då ska Krsna i vårat tempel få nya kläder så min mamma sitter och syr på golvet nu.
  • På onsdag har jag prov i historia. Har blivit uppläxad av min lärare för att jag inte redan har läst kinesisk och japansk historia i Sverige. Jag slapp dock stå längst fram i klassrummet med ansiktet mot väggen i alla fall.
  • Igår kom en tjej i min klass fram till mig och frågade hur ofta jag duschar. Hennes bror hade nämligen sagt till henne att alla utanför Indien är väldigt ohygieniska.
  • Imorse vaknade jag klockan 7 av att jag hörde någon trumma nånstans. Det visade sig vara en bön på terrassen mitt emot vår. För de som har varit hemma hos mig i Stockholm så kan jag beskriva hur nära de satt: Om man tänker sig att jag sov i köket så skulle de suttit i matsalen. Där stod jag i nyvaken i pyjamas, jättestelt, och löste situationen med att vinka lite tafatt och gömma mig fort.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0