Street cred





Indiens gator är...


...Proppfulla med folk. I alla filer kör alla människor olika fordon i olika riktningar.
...Hästochvagn är lika vanligt som zuperznabbazportbilar.
...Den indiska motsvarigheten till en svennig röd sportbil är vit. Helt seriöst är alla bilar vita.
...Fullproppade med alla möjliga slags djur: kor, buffalos, hundar, ekorrar (som ser ut som piff&puff), getter, kameler, osv.
...Lite osäkra, härom dagen åkte min rickshaw förare lite för fort nerför en backe vilket resulterade i att vi snurrade runt med hela trehjulingen. Jag kom väldigt lindrigt undan, fick ett litet litet liiiitet skrapsår på armbågen. Hade hoppats på ett tufft ärr i alla fall.
...Strömlösa om nätterna. Strömmen kommer och går här, lite som den vill. Idag har vi varit utan el och vatten i 8 timmar.



Det känns så overkligt att gå på en gata här, mitt bland fruktstånd och monday market och tuktuks och tänka att jag faktiskt bor här. Vissa dagar går tiden långsamt som en morgontrött snigel och andra dagar så snabbt att jag knappt hinner med. Det finns så mycket att lära sig! Vidskepligheter man inte får bryta, namnen på alla gudarna och alla gurus, för att inte tala om tilltalsnamn på alla släktingar, maträtter, nya frukter och grönsaker jag aldrig sett, kroppsspråk man inte känner till, outtalade regler att komma ihåg. Det är ibland som om världen utanför Indien inte existerar över huvud taget. Som om det moderna absolut försöker eftersträva en annan kultur, men ingen vet varför, eller egentligen vad det är man försöker likna. Vissa människor här lever på samma sätt som de har levt i samma by i 6000 år. Och andra städer är så moderna att inte ens Apple skulle hinna med. Som att jag är den enda, verkligen den enda i hela stan som inte har en smartphone, men samtidigt är samtliga hushåll utan el varje måndag. Phuuuu.....




 




Kommentarer
Postat av: Anna Tansjö

3 oktober kl. 21.45 i Höganäs = 4 oktober långtbortistan där Du är.

MEGAGRATTIS på myndighetsdagen Magdalena!!!!

Jättekul att läsa Din blogg (och Hettas också). Vad modig Du är som gett Dig ut på detta äventyr.

Hoppas, hoppas att Du får en riktigt fin födelsedag!

Kram/ Anna

2011-10-03 @ 22:03:44
Postat av: Jonatan

hej!! stort stort grattis i efterskott och massor av kramar från oss här i malmö!



har varit dålig på att läsa bloggen, men det ska bli bättring!/Jonatan och Annah

2011-10-05 @ 18:58:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0