Khulja Sim Sim!


Jag har lite tid över och tänkte skriva om sånt jag ser och tänker på.

Bangalore är en valdigt fin stad. Det första som slog mig när jag kom hit är att de har ordentliga trottoarer. Det ligger små fik och eating corners överallt, kaffe 5 rs och underbar masala dosa 30 rs (detta är ungefär 5 kr, totalt.) Det ar gront (trad overallt och de blommar! Jackaranda, golden bells, jasmin, jackfruit mfl.), ganska öppet och väldigt ljust. Jag har faktiskt kommit på mig själv med att sakna någon regning dag ibland, vi har extremlyx med sol varje dag. Sen skämdes jag lite över min bortskämda tankegång.

Bangalore har världens högsta antal two wheelers i samma stad, och de har också världens högsta antal two wheeler theivery.

En liten anekdot: Igår kom jag en halvtimme innan Sariga (med nyckeln till kontoret) till jobbet och jag hade precis hämtat min väska hos Varalakshmi. Jag tänkte 'jag kan väl gå och ta en kaffe, det tar väl en 15 minuter'. Det tog tre minuter. Så jag tänkte självpepp 'nu måste jag lära mig att överleva on my own' och började dra hem väskan till Geetas lägenhet, den ligger bara typ 10 min bort. Väskan vägde 30 kilo exklusive ryggsäck och handbag, så det var väl en bra idé tyckte jag de första 2 minutrarna av mitt dragande. Sen blev jag väldigt medveten om det 35-gradiga solskenet. Sen gick ett hjul sönder. Sen kom hela familjen vi-hänger-på-terrassen-och-spanar-på-folk-på-gatan och började hänga ut från sin terrass och spana på mig på gatan och peka och skratta lite snällt åt den svettiga tjejen med en extremt stor väska. Men nu är väskan hemma i alla fall - victory!

Igår blev jag också vänligt mottagen av en kackerlacka i handfatet när jag skulle borsta tänderna. Jag panikade, slog vilt omkring mig, och lyckades slå ut den jäkeln genom fönstret med en flip flop. Geeta kallar numera den skon för the Killer Shoe eftersom detta var den tredje kackerlackan som stupat under dess sula. De är så sjukt stora! Som min hand typ. Juäääk!

Indiska kläder är ju vida kända för hur fina de är. Men i Sverige är det så lätt att man blir en Åh-titta-på-tjejen-hon-måste-just-ha-kommit-hem-från-nån-resa-i-Indien om man går in för det helhjärtat. Det fantastiska här är att de verkligen klär sig precis så där indiskt som man vill! Så man smälter in helt perfekt med bohemiska smycken och mönstrade kurtis, tunikor, vida byxor och färger och blommor i håret. Underbart! Bekvämare får man dessutom leta efter.

Igår åkte jag och min kompis Sethu förbi 'James Bond Dry Cleaners'. Vi var båda ganska nyfikna på var den kopplingen kom ifrån.

Jag har en hembiljett nu! Sjukt! Ses morgonen 11:e Maj.

Kokosmjölk är mums!




Kommentarer
Postat av: Birgitta Elfström

neeej, jag kollade din biljett och du kommer hem mitt på dagen den 10de. men du flyger iväg halv två på natten, huga tycker jag som går o lägger mig kl halv

2012-03-27 @ 11:20:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0